Vyprávění příběhů pro radost vs. prodejní texty (Vlasta Antošová)

Vyprávění příběhů pro radost vs. prodejní texty

Tvůj příběh prodává

Tuto frázi jste už ode mě slyšeli mnohokrát. Ale víte, proč právě příběh prodává? Jedním z důvodů je zařaditelnost vyprávění do kontextu s něčím. Nejde jen o holý fakt, ale o celistvou informaci spojenou s konkrétní věcí. Díky tomu si ji víc zapamatujete. Ale úplně nejvíce jde o EMOCE. Příběh a emoce jdou spolu ruku v ruce.

Proto také Storytelling (vyprávění příběhů) je v zahraničí velmi vyhledávaný marketingový nástroj.

Jak funguje mozek?

Proč právě emoce jsou tak důležité? Jde o samotné fungování mozku. Postup toho, jak se zapojují jednotlivé fáze mozku do akce. Nebudu vás tím unavovat a pokusím se to zjednodušit, co nejvíce to jde. 

Potkáme novou situaci. Co na ni náš mozek? Vyhodnocuje ji v následujícím pořadí:

  1. Jsem v bezpečí? Ano/ne. Ne. Jdu pryč. Ano. Pokročím ke kroku 2 a zkoumám dál.
  2. Co cítím? Líbí se mi to nebo ne. Ne. Jdu pryč. Ano. Nechám se unést emocemi. Jsem nadšená.
  3. A až teď přijdou na řadu fakta. Pokud je potřebuji.

Takto fungujeme naprosto ve všem. Proto se toto promítá i do nákupního chování. Je proto běžné, že když svého klienta nadchnete, prodáte mu pouze přes emoce (v bodu 2). Stačí nadšení a to, že je mu s vámi bylo dobře a vyřešili jste jeho problém. A také proto se velmi často děje to, že pokud vám klient v této fázi poodejde pryč, třeba řešit s manželem investici do vašeho produktu, tak máte problém. Manžel nebyl obklopen emocemi, a rovnou přejde do bodu tři – fakta. A vy musíte o něco obtížněji argumentovat.

Emoce ano, ale metafory jsou zakázány

V tvůrčím vyprávění se můžete s příběhem docela vyřádit. Nejen žánrem, ale i použitím různých přirovnání a metafor. Fantazii se meze nekladou. Když však píšete prodejní text, vyjadřujte se jasně a k věci. A co nejjednodušeji. Váš ideální klient musí dostat jasnou informaci. Proto se kroťte při psaní titulků, nadpisů, předmětů mailů, názvů produktů a podobně. Tady opravdu příliš kreativity škodí.

Sama s tím mám někdy problém a musím se kreativně krotit, aby mi mí lidé rozuměli.                    

Příklady ke srovnání (vhodné jako název povídky, knížky, filmu / stejné téma, ale prodejní titulek):

Léto s kovbojem / Zážitkový pobyt na westernovém ranči

Na samotě u lesa / Jak si zařídit ekologický dům mimo civilizaci

Návrat do budoucnosti / Na co myslet při vybavování domácnosti chytrými technologiemi, které vám pomáhají

Slunce, seno, jahody / Letní pobyty v přírodě pro děti od 5 let

Jako na Wall Street – peníze nikdy nespí / Jak investovat do akcií bez rizika a vydělat tak dvojnásobek vkladu

Kde příběh prodává?

Úplně všude. Vyprávět můžete příběh svého brandu nebo svůj na webu, na sociálních sítích, v prezentaci. Prostě kdykoliv a kdekoliv potřebujete.

Jak vyprávět příběh, který prodává na sociálních sítích se můžete dozvědět v mých kurzech nebo konzultacích. Informace najdete na antoska.cz

Vlasta Antošová

Vlasta Antošová
Tel.: 775 101 232
vlasta@antoska.cz
Facebook

Přejít nahoru